Comunicació Actualitat Notícies del MuseuLlibres rars i curiosos 150 anys de la publicació del “Catálogo metódico y razonado de los lepidópteros” de Miquel Cuní

14 juny 2024

Enguany se celebren els 150 anys de la publicació d’un llibre significatiu en diversos aspectes, del qual al Museu en conservem dos exemplars.

Portada del llibre. Els dos exemplars que conservem estan enquadernats en pell

El 1874 va sortir de la impremta barcelonina de Tomàs Gorchs el Catálogo metódico y razonado de los lepidópteros que se encuentran en los alrededores de Barcelona, de los pueblos cercanos y otros lugares de Cataluña.

Allò que el fa especial és que fou el primer catàleg entomològic que es va publicar a Catalunya i a Espanya, i el que va servir de base dels publicats posteriorment: Zapater & Korb (Terol, 1883), Vázquez-Figueroa (Madrid, 1894), Seebold (Bilbao, 1898),…

Miquel Cuní Martorell (1827-1902)

L’autor, Miquel Cuní Martorell (1827-1902), entomòleg i botànic autodidacte, forma part dels  intel·lectuals que a finals del s. XIX van entendre que el coneixement naturalista contribuiria al progrés econòmic i moral de la nació. Va ser membre fundador de la Institució Catalana d’Història Natural (1899) i de la Sociedad Aragonesa de Ciencias Naturales (1902) i soci actiu de la Sociedad Española de Historia Natural, de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona i de l’Associació d’Excursions Catalana.

Era cosí de Francesc Martorell, fundador del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i de Manel Martorell, el seu primer director. Amb aquest darrer, el 1876 va publicar el primer catàleg dels coleòpters de Catalunya.