Què passa al Museu? Actualitat del Museu

Notícies del Museu

AJORNAT!: Presentació del Llibre “Som Natura. El repte de l’Antropocè”

12 Juny 2019

AVÍS:

Us informen que l’acte de presentació del llibre Som Natura,  el repte de l’antropocè, previst pel dijous dia 20 de juny,  ha estat ajornat. En breu us informarem de la nova data.

Agraïm el vostre interés i us demanem disculpes.

Properament tindrà lloc al Museu la presentació del del Llibre “Som Natura. El repte de l’Antropocè” , editat amb motiu de l’exposició temporal Som Natura.

L’acte comptarà amb la presència del l’Hble. Sr. Damià Calvet,  Conseller  de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Anna Omedes, directora del Museu i Jaume Terrades, catedràtic emèrit d’ecologia de la UAB i editor del llibre.

Joandomènec Ros, president de l’Institut d’Estudis Catalans, impartirà la conferència “Per què ens és indispensable la biodiversitat?”.

Som Natura. El repte de l’Antropocè

El dia 15 de gener de 2019 es va inaugurar l’exposició “Som Natura” a les instal·lacions del Museu de Ciències Naturals de Barcelona al Fòrum, coproduïda pel Museu conjuntament amb el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya. L’exposició vol animar la ciutadania a sumar esforços en la lluita per conservar la biodiversitat a través d’una experiència immersiva amb 18 instal·lacions audiovisuals, amb l’objectiu de despertar emocions i consciències, i incitar a l’acció.

Al llarg del recorregut, l’exposició proporciona informació bàsica sobre l’estat de la biodiversitat i les problemàtiques ambientals a Catalunya i al conjunt del planeta. Tanmateix, per tal de facilitar la visita i la comprensió del missatge de fons, no incorpora aspectes més científics ni dades exhaustives.

Per això, el Museu i el Departament de Medi Ambient han impulsat la publicació del llibre “Som Natura: el repte de l’Antropocè”, que recull extensa informació i ofereix nombroses consideracions des de diversos punts de vista, de manera que constitueix un element complementari i enriquidor de l’exposició. La coordinació del llibre ha anat a càrrec de Carles Castell i Jaume Terradas, que han reunit les aportacions d’una trentena de reconeguts científics, pensadors i artistes del nostre país. El resultat ha estat una visió conjunta i complexa de la natura –i del paper que hi juguem els humans com a part d’ella–, des de la ciència i la cultura.

Al llibre, amb un enfocament i un llenguatge divulgatius, podreu trobar-hi excel·lents reflexions científiques sobre l’origen de la vida, l’aparició i evolució de l’espècie humana, o l’enorme riquesa que representa la diversitat biològica, barrejades amb magnífiques, i sovint menys conegudes, aportacions des de la filosofia, la pintura, la sociologia, la neurologia, la pedagogia o l’espiritualitat.

Al costat també d’una mirada més propera, a la riquesa i diversitat de la natura a casa nostra i dels problemes per a la seva conservació, comuns en la seva major part als del conjunt del planeta. En síntesi, el missatge és clar: Ens trobem davant de la sisena extinció en la història de la Terra, que ha marcat l’entrada a una nova era, l’Antropocè, en la qual l’activitat humana condiciona, i sovint destrueix, la vida al planeta.

Davant d’aquest fet, fruit d’un model socioeconòmic insostenible i esgotat, i de l’evidència que els humans necessitem la natura per a la nostra supervivència, cal actuar. Ens trobem al límit de la capacitat del planeta per tolerar els impactes que estem provocant –canvi climàtic, destrucció d’hàbitats, contaminació, sobreexplotació, pèrdua d’espècies– i la situació és realment greu.

Però els humans som poderosos. Hem demostrat ser capaços de malmetre el planeta amb les nostres accions però també podem actuar per conservar-ne la biodiversitat i els ecosistemes. Ens hi juguem la nostra vida i el nostre benestar. Com a mostra de la nostra capacitat per canviar les coses en positiu, a la part final del llibre es recullen nombroses iniciatives –d’institucions públiques, empreses, centres de recerca, institucions i entitats del tercer sector– d’allò que ja s’està fent en aquest sentit.

Hem d’actuar, i hem de fer-ho ara. No podem esperar més. A tot el món, moltes persones i organitzacions ja ho estan fent. El canvi està en marxa i cal que ens hi sumem tota la humanitat.

Esperem i desitgem que aquest llibre esperoni moltes més persones a fer-ho.

Carles Castell