Projecte de rehabilitació

El NAT Les seus Museu Martorell Projecte de rehabilitació

El 2021 es va iniciar el procés de rehabilitació integral del Museu Martorell, el primer museu públic de la ciutat i embrió del Museu de Ciències Naturals de Barcelona. Aquest edifici d’estil neoclàssic, es va inaugurar l’any 1882 al parc de la Ciutadella. L’equip d’arquitectes VGV (Oriol Valls, Izaskun González i Ramon Valls) ha guanyat el concurs d’idees per a la reforma d’aquest antic edifici que a partir de 1924 va esdevenir el  Museu de Geologia.

El nou projecte allotjarà una exposició sobre l’evolució dels museus de ciències naturals des  dels gabinets de curiositats fins avui i el Centre de Documentació.  Així mateix, es disposarà d’espais per a activitats destinades a tots els públics i un espai d’interpretació del Parc de la Ciutadella.

El criteri general adoptat per a la rehabilitació de l’edifici, catalogat com a bé d’interès local, ha estat preservar al màxim la configuració original i la volumetria.  S’hi afegirà un nou accés que suposarà un canvi significatiu sense modificar la imatge global de l’edifici. A més de l’entrada principal pel parc de la Ciutadella, un segon accés pel passeig Picasso amb tres grans obertures a la façana donarà transparència al Museu i connectarà el parc de la Ciutadella amb el barri del Born.

L’exposició, que se situarà en l’ala esquerra, tractarà sobre la història dels museus de ciències naturals —des dels gabinets de curiositats fins als moderns centres de ciència —en connexió amb l’evolució del coneixement, la societat i la ciència. La mostra, concebuda per a tots els públics, s’il·lustrarà amb peces de les col·leccions del Museu i amb recursos museogràfics moderns  i vitrines històriques. Entre d’altres peces, el nou equipament mostrarà l’esquelet de l’avi, el primer elefant del Zoo de Barcelona; un diorama amb els dos darrers falcons de la ciutat o la maqueta del Mamut del parc de la Ciutadella.  En aquesta ala també s’ubicarà l’espai d’interpretació del parc de la Ciutadella.

El Centre de Documentació que se situarà a l’ala dreta, albergarà la col·lecció documental que consisteix en 25.000 objectes entre llibres, mapes, audiovisuals, fotografies, entre d’altres.  En aquest espai també es preveu una zona de consulta per a tots els públics i espai per activitats.

Per poder iniciar els treballs, primer cal buidar l’edifici de les col·leccions de geologia, la col·lecció documental i el mobiliari històric que ha estat inventariat per l’Institut Català del Moble. Les col·leccions de geologia es traslladaran al veí Castell dels Tres Dragons (antic Museu de Zoologia) que s’ha condicionat per encabir-les; la col·lecció documental  s’ubicarà en un lloc de custòdia  i bona part de les vitrines, de gran valor històric, es restauraran per poder-les incorporar a l’exposició.

La rehabilitació de l’antic Museu Martorell suposa la recuperació i posada en normativa  d’un edifici històric i singular de la ciutat, l’ús públic de l’espai i reafirmar la vessant científica del parc de la Ciutadella.

Fitxa tècnica

• Arquitectes:  VGV (Oriol Valls, Izaskun González i Ramon Valls)
  • Finançament: Ajuntament de Barcelona i Generalitat de Catalunya
  • Gestor: BIMSA Barcelona d’Infraestructures Municipals i Museu de Ciències Naturals de Barcelona