10 anys al Fòrum

El NAT Les seus Museu de Ciències Naturals de Barcelona 10 anys al Fòrum

El dia 27 de març del 2011 el Museu de Ciències Naturals de Barcelona va obrir les portes al parc del Fòrum d’un nou equipament que va permetre renovar el discurs museogràfic i els programes educatius i divulgatius del Museu. La nova seu posava a disposició del públic modernes instal·lacions i serveis situats al voltant d’un immens vestíbul d’accés lliure com  l’exposició permanent “Planeta Vida”, els espais per a exposicions temporals, la Mediateca, el Niu de Ciència per a infants de 0 a 6 anys, les aules, la sala d’actes i la botiga.

L’any passat, el Museu va créixer amb el Terrat Viu, un espai verd i silvestre de 7.100m2  situat a la coberta de l’edifici que s’ha integrat a la visita i les activitats de l’equipament.

Fins ara, més d’un milió de persones han visitat i gaudit de les propostes d’aquest gran equipament cultural que enguany fa 10 anys que va arribar al Fòrum.

Per celebrar-ho, el Museu oferirà una jornada de portes obertes el dissabte 27 de març  i tots els dies 10 de mes fins a finals d’any (excepte el mes maig que ho serà dimarts dia 11). Així mateix,  al llarg del 2021 el Museu us desvetllarà 10 sorpreses. Estigueu alerta!

• Sorpresa 1: Illa del Gabinet Salvador

Aquest nou espai (illa) és una rèplica a escala real del Gabinet de curiositats de la família Salvador, l’original del qual es conserva a l’Institut Botànic de Barcelona,  i complementa els continguts de l’exposició permanent del Museu juntament amb les altres illes de ciència. Les illes de ciència són espais independents,  com petites exposicions dins l’exposició permanent, repartides al llarg del recorregut.

La família Salvador va ser una brillant nissaga d’apotecaris i naturalistes que durant tres segles (1626-1855) van mantenir un gabinet de curiositats a la seva apotecaria del carrer Ample de Barcelona.

Un gabinet de curiositats era un espai de treball i alhora un espai d’exposició, obert només a visites selectes, que pretenia suscitar l’admiració pels tresors de la natura, pel coneixement del món i pel saber, i el poder, de les persones propietàries de les col·leccions.  Aquests espais, que van proliferar a Europa  des del Renaixement fins a la fi de la Il·lustració, van jugar un paper fonamental en l’elaboració i transmissió del coneixement sobre la natura durant tres segles.

Generalment, els gabinets de curiositats  eren espais atapeïts d’objectes provinents dels tres regnes de la natura que cobrien sostre, terra i parets i omplien calaixos i prestatgeries. A més dels espècimens, disposaven d’una biblioteca així com dels instruments necessaris per mantenir les col·leccions.

La rèplica a escala real del Gabinet Salvador i els objectes que s’hi exposen permeten reviure les sensacions dels pocs privilegiats que fa molt anys van gaudir d’una visita al gabinet, descobrir l’activitat científica que implicava mantenir col·leccions i conèixer les controvèrsies científiques que es generaven al voltant dels fòssils i d’altres espècimens abans de l’aparició de la teoria de l’evolució de Charles Darwin.

Després de visitar la rèplica del Gabinet Salvador al Parc del Fòrum és molt recomanable fer una visita al gabinet original que s’exposa a l’Institut Botànic de Barcelona.

• Sorpresa 2: el Terrat Viu gratuït a l’abril

Si encara no coneixeu el Terrat Viu del Museu, aprofiteu aquest mes d’abril per visitar-lo perquè:

• Durant tots els caps de setmana el podreu visitar gratuïtament. Les visites guiades dels dissabtes a la tarda també seran gratuïtes amb aforament limitat i reserva prèvia a l’enllaç.

El Terrat Viu,  és un dels nous espais que el Museu ha guanyat en aquests 10 anys d’història al Fòrum i una de les cobertes verdes més grans de Barcelona.

Un espai viu on trobareu una vegetació preparada per a les inclemències del temps. Una coberta vegetal on gaudir de la reconnexió amb la natura.

Té 7.100 m2 de flora adaptada al clima mediterrani i, particularment, a la gran proximitat del mar. Està distribuït en tres prats i tres llacunes silvestres. Un projecte fet realitat que s’inscriu dins de les línies d’actuació de la Declaració d’Emergència Climàtica i el Pla Clima promoguts per l’Ajuntament de Barcelona.

També hi trobareu un hotel per insectes.

Imatge de Laura Ruiz/MCNB