Club dels llunàtics i llunàtiques

La invasió d’Ucraïna ha aguditzat l’encariment energètic i fa més difícil la transició energètica. Antonio Turiel, físic investigador de l’Institut de Ciències del Mar del CSIC, ens en parlarà i ens plantejarà quines serien les claus de futur.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats Club dels llunàtics i llunàtiques

Dijous 5 de maig de 2022
De 18.30 a 20 h
1 hora i 30 minuts
Públic adult
Conferència-debat
Activitat gratuïta
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
Cal fer reserva prèvia a l'enllaç superior de "Reserva d'entrades".
Es permet un màxim de 3 places per reserva.
Aforament limitat.

Atenció: La data incial d'aquesta activitat ha canviat. Estava programada pel dijous 21 d'abril però, per motius de salut dels participants, ha estat ajornada al dijous 5 de maig.

Tertúlia: Se’ns acaba l’energia?
Lluita geopolítica, crisi energètica i de creixement

Imatge del blog The Oil Crash, d’Antonio Turiel.

La invasió d’Ucraïna iniciada al febrer per part de Rússia i les complicacions derivades del proveïment energètic i mineral, aguditzen l’encariment energètic i fan més difícil, si no impossible, la transició energètica.

Estem davant problemes conjunturals o estructurals? Antonio Turiel, davant la impossibilitat de sostenir el sistema econòmic capitalista en un context de transició energètica marcat per la necessitaria lluita contra el canvi climàtic i pels límits inherents a les energies renovables, considera necessari un canvi de manera de viure que ha d’implicar una substancial disminució del consum energètic amb polítiques de decreixement.

Ponent: Antonio Turiel, físic i matemàtic.

(Lleó, 1970) Llicenciat en Físiques (1993) i en Matemàtiques (1994) i doctor en Física Teòrica (1998), totes tres per la Universidad Autónoma de Madrid. Viu a Catalunya des del 2002 i resideix a Figueres amb la seva família. És investigador de l’Institut de Ciències del Mar del CSIC.
Ha publicat gairebé un centenar d’articles en revistes científiques internacionals, dirigit cinc tesis doctorals i coordinat una vintena de projectes, apart de diversos contractes amb l’Agència Espacial Europea.
La seva recerca se centra, principalment, en l’oceanografia per satèl·lit i les seves aplicacions per l’estudi del clima de l’oceà i, també, en l’estudi dels recursos naturals, particularment els energètics.
Des de fa anys fa divulgació dels problemes de sostenibilitat, més concretament, dels que originen l’escassetat de recursos naturals. És editor i principal autor del blog The Oil Crash que, amb més de 14 milions de visites, és la principal referència en castellà sobre el problema de l’exhauriment del petroli i altres recursos no renovables i les seves implicacions a escala mundial.
Al 2020 publicà l’assaig Petrocalipsis: Crisis energética global y cómo (no) la vamos a solucionar, on alerta que ni les energies renovables ni les solucions tecnològiques són la solució als reptes de futur.
Al 2022, Juan Bordera i Antonio Turiel publiquen El otoño de la civilización.

.

Moderador: Jordi Serrallonga
Arqueòleg, naturalista, explorador, escriptor i col·laborador del Museu de Ciències Naturals de Barcelona…, en definitiva, i amb les seves pròpies paraules “un primat domesticat per la cultura i un apassionat de la ciència”.

Lloc: sala Ramon Margalef.

Observacions:
. Us preguem que arribeu al Museu amb 10 minuts d’antelació al començament de l’activitat.
. La sessió no serà enregistrada ni posteriorment publicada al nostre canal natTV.

Aquesta activitat vol recuperar la tradició del “Club dels llunàtics”, una tertúlia sobre actualitat científica que es feia a la biblioteca de l’antiga seu del Museu, al parc de la Ciutadella, i que prenia com a inspiració la idea de la Societat lunar de Birmingham (s. XVIII) que es reunia en nit de lluna plena per “il·luminar la ment dels homes”.

El cicle del Club es fa el tercer dijous de cada mes.

• Des de 24-04-2024
  • Fins a 24-04-2024