El No a l’Os

Projecció del documental sobre les conseqüències de la reintroducció d’ossos al Pirineu, i debat posterior amb representació de diferents sensibilitats sobre el tema.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats El No a l’Os

Dijous 7 d'octubre de 2021
De 18 a 20 h
2 hores
Públic general
Cinema, Conferència-debat
Activitat gratuïta
Places exhaurides
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
Cal fer la reserva prèvia via l'enllaç anterior de "Reserva d'entrades".

Aforament: 105 persones.

El Museu de Ciències Naturals de Barcelona acull la projecció del documental i posterior debat entre els directors de la pel·lícula i Ferran Miralles, ex-director general de polítiques ambientals; Oriol Beltran, antropòleg expert en ecologia política; i Víctor Rojas, pastor transhumant.

Ferran Miralles
Biòleg. Coordinador de Planificació d’Estratègies en els Territoris de Muntanya de la Direcció General de Polítiques de Muntanya i del Litoral de la Generalitat de Catalunya. Va ser director general de Polítiques Ambientals i Medi Natural (2016-2021) i va gestionar el programa de l’os durant aquest període.

Oriol Beltran
Antropòleg. Professor titular de la Universitat de Barcelona, especialitzat en Antropologia Ambiental.

Víctor Rojas
Ramader transhumant i pastor de muntanya. Va formar-se a l’Escola de Pastors de Catalunya. Ha estat treballant com a pastor de muntanya en diversos agrupaments ramaders de Catalunya i França, així com a Nova Zelanda i Austràlia. Actualment, amb el seu ramat de 170 ovelles i 5 gossos, forma part del projecte Ramats de Foc.

“L’any 1996 el govern francès, conjuntament amb els governs de Catalunya, Aragó i Navarra decideixen, amb caràcter d’urgència i, per tant, sense portar a terme cap procés de participació amb els habitants del Pirineu, reintroduir exemplars d’os bru a causa de la seva imminent extinció en aquestes terres.

Vint anys més tard, els resultats d’aquest procés afloren en els territoris afectats. La població d’ossos va augmentant així com la seva presència a les comarques del Pallars Sobirà, Vall d’Aran i la veïna regió de l’Ariège. Els atacs passen a ser d’esporàdics a habituals transformant la gestió que darrerament s’havia portat a les muntanyes transhumants. Aquests canvis generen conflictes de més o menys virulència causant en alguns territoris el que s’ha anomenat “la guerra de l’os”. L’os acaba sent la punta de l’iceberg d’una problemàtica molt més profunda que toca de ple la governança del món rural.

El documental sorgeix fruit de la necessitat personal d’entendre un conflicte territorial que afectava a la nostra comarca, el Pallars Sobirà, i alhora als dos vessants del Pirineu.”

Productora LeChamps

Lloc: sala Margalef, Museu de Ciències Naturals de Barcelona (pl. Leonardo da Vinci, 4-5, parc del Fòrum)

Crèdits:
Durada: 75 minuts