Club dels llunàtics i llunàtiques

Parlarem sobre vocacions científiques amb una gran apassionada dels oceans, Dacha Atienza, biòloga marina i cap de l’Àrea de Col·leccions, Recerca i Documentació del Museu.

Plataforma ZOOM (i presencial) Activitats Club dels llunàtics i llunàtiques

Plataforma ZOOM (i presencial)
Dijous 18 de març de 2021
De 18.30 a 19.45 h
1 hora i 15 minuts
Adults
Conferència-debat
Activitat gratuïta
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí

Cal fer reserva d'entrada prèvia. L'activitat es desenvoluparà per videoconferència (ZOOM), però habilitem l'aforament presencial a 6 nuclis de convivència.

La reserva cal fer-la mitjançant l'enllaç superior de "Reserva d'entrades". Serà imprescindible la inscripció amb la indicació de l'adreça electrònica de la persona interessada i només es pot fer una única reserva per cada adreça electrònica.

L'assistència per ZOOM està limitada a un aforament de 60 persones.

Uns dies abans de la celebració de l'acte, les persones inscrites rebran l'enllaç per a la participació a la videoconferència.

A les persones que no els sigui possible la participació en línia, poden demanar plaça per l'assistència presencial al Servei d'informació i reserves: activmuseuciencies@bcn.cat / tel. 932562220 (de dl. a dv., de 9 a 13 h).

Tertúlia: Criatures oceàniques. El viatge d’una científica que, des de molt petita, ja somiava amb les profunditats.

Amb els relats d’en Verne com a font d’inspiració, parlarem de les vocacions científiques amb Dacha Atienza, i de com va iniciar la seva passió pel mar, de petita, un dia, al trepitjar la platja.

Ponent: Dacha Atienza, biòloga marina i cap de l’Àrea de Col·leccions, Recerca i Documentació del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
Nascuda a Veneçuela, enamorada del tròpic però amb el cor a la Mediterrània, té una llarga experiència en la taxonomia ecològica dels invertebrats marins, especialment, en zooplàncton i meduses, amb el propòsit de copsar la influència dels factors ambientals (canvi climàtic) en els cicles de vida i el metabolisme de les criatures marines.
Va estudiar Biologia i poc després va fer el doctorat en Ciències del Mar, moment a partir del qual va descobrir que no només li agradava la ciència que es clou als laboratoris sinó aquella que arriba a la societat, fent-la’n partícip.
Va descobrir la vocació molt aviat. Aquella nena petita nedant entre els esculls de coral i mirant la vida sota les aigües turquesa estava convençuda que un dia podria contemplar tots els colors del mar i les  criatures que li acompanyarien a la travessia. Encara avui es deixa meravellar per les meduses i els seus misteris.
Va començar com a voluntària als laboratoris de Biologia Marina quan estudiava la carrera a Veneçuela i després va traslladar-se a Barcelona on ha desenvolupat tota la seva carrera professional. Amb més de 1o anys de trajectòria, ha tingut l’ocasió de treballar a l’Antàrtida, creuar l’Atlàntic de nord a sud amb un vaixell oceanogràfic, fer experiments a una estació de recerca al Brasil o ser convidada a parlar sobre dones i ciència davant del Parlament de Catalunya. Actualment, és la responsable de l’Àrea científica del Museu. Des de la seva experiència com a biòloga de camp, de laboratori o com a gestora de projectes i grups de recerca està convençuda que la ciència serà més rellevant en la mesura que sigui capaç de dialogar amb la societat.

Moderador: Jordi Serrallonga, és arqueòleg, naturalista, explorador, escriptor i col·laborador del Museu de Ciències Naturals de Barcelona…, en definitiva, i amb les seves pròpies paraules “un primat domesticat per la cultura i un apassionat de la ciència”.

Mitjà: plataforma virtual ZOOM i presencial (a Museu de Ciències Naturals de Barcelona, pl. Leonardo da Vinci, 4-5, parc del Fòrum).

Aquesta activitat vol recuperar la tradició del “Club dels llunàtics”, una tertúlia sobre actualitat científica que es feia a la biblioteca de l’antiga seu del Museu, al parc de la Ciutadella, i que prenia com a inspiració la idea de la Societat lunar de Birmingham (s. XVIII) que es reunia en nit de lluna plena per “il·luminar la ment dels homes”.

El cicle del Club es realitza el tercer dijous de cada mes.

• Des de 19-04-2024
  • Fins a 19-04-2024