Barcelona, gènere, memòria i espai públic

Un diàleg per tal de crear un mapa interactiu, d’abast metropolità, per visualitzar els espais que són referència de la memòria col·lectiva, molt especialment, de les dones.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats Barcelona, gènere, memòria i espai públic

Dijous 18 d'octubre de 2018
16 h. Ruta pel Camp de la Bota
17.30 h. Art, memòria i espai públic, a càrrec de Carme Grandas
18 h. Taula debat: espais de memòria des de la perspectiva de gènere. A càrrec de Núria Ricart
19.15 h. Cloenda. Monòleg, a càrrec de Mireia Clement
Conferència-debat, Itinerari guiat
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
Places limitades

La jornada “Barcelona, gènere memòria i espai públic”, proposa un diàleg des de la visió de la ciutat com un espai important on preservar la memòria col·lectiva, però sovint es on també es fan mes públics els oblits, molt especialment els de les dones. Hi ha una part important d’aquesta memòria vinculada a esdeveniments viscuts a la ciutat de conflictes que no han estat prou resolts. Es tracta doncs, per una banda poder fer justícia a través de la memòria viva que encara podem rescatar i per altra, fer visibles els referents patrimonials dotant-lo de continguts que puguin ser viscuts per la ciutadania. Proposem construir un mapa interactiu d’abast de l’àrea metropolitana que visualitzi els espais de referencia tant històrics com de memòria que ens permetin donar altres formes d’ús de l’espai present i futur. La creació de llocs simbòlics forma part de la recuperació de la memòria col·lectiva del passat i per tant molt necessari incorporar la mirada de les dones.

Volem obrir el debat de la ciutat viscuda com una oportunitat de recrear llocs per la memòria i la generació d’experiències col·lectives que serviran per la transmissió no només Intel·lectual, sinó emocional, del nostre passat col·lectiu des de la perspectiva feminista. Estem convençudes que la memòria pot esdevenir una eina de transformació social i cultural, ens proposem fer ciutat memorial fent incidència també al nomenclàtor perquè no deixa de ser un reflex de la historia local. En una societat patriarcal com la nostra, doncs, observem que els elements significants de la ciutat com són els monuments, el nomenclàtor, etc. són sexistes i androcèntrics, de la mateixa manera que ho és la història que ens han explicat i tal com la coneixem, que silencia i fins i tot tergiversa el paper que han tingut les dones al llarg dels anys en la construcció de la societat.

Organitzen: Facultat de Belles Arts-Universitat de Barcelona i Comissió Memòria i Gènere, EUROM (European Observatory on Memories) i Fundació Solidaritat-Universitat de Barcelona

Col·labora: Associació de dones Àmbar Prim, Dones Foment Martínenc,   Associació per la igualtat d’oportunitats i recerca amb perspectiva de gènere (aio.cat), Clot TV, Ajuntament de Sant Adrià de Besòs, Ajuntament de Barcelona, Ministerio de Economía, Industría y Competitividad i Museu de Ciències Naturals de Barcelona

16 h. Ruta pel Camp de la Bota
Amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs
Punt de trobada: Rambla Prim cantonada amb Diagonal (vorera muntanya)
El Camp de la Bota, situat entre els municipis de Sant Adrià de Besòs i Barcelona, va ser l’espai d’afusellament més important de la postguerra (Parapet). Actualment constitueix un espai senyalitzat, en el que trobem un conjunt de marques territorials que no acaben de dignificar la complexitat de la seva memòria, en la que destaca la convivència, -durant prop d’una dècada-, de les zones de barraquistes del Camp de la Bota amb el lloc d’afusellament del Parapet. Els debats sobre la necessitat de monumentalitzar l’espai tornen a aparèixer amb força i caldrà que la ciutadania estigui activa i atenta als esdeveniments, per tal de fomentar la perspectiva de gènere i també d’integració territorial (llindar entre Barcelona i Sant Adrià de Besòs) al procés de recuperació de la seva memòria.

17.30 h. Art, memòria i espai públic
A càrrec de Carme Grandas Historiadora de l’Art. Direcció d’Arquitectura Urbana i Patrimoni , Ajuntament de Barcelona

18 h. Taula debat Espais de memòria des de la perspectiva de gènere
A càrrec de Núria Ricart (Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona) i Marta Mas (Comissió Memòria i Gènere) Introdueix i modera: Pepi Rafel (TV Clot)