Symbiotic Earth, la figura de Lynn Margulis

Documental sobre la contribució d’aquesta científica a reconduir la biologia evolutiva amb el concepte de vida interconnectada i col·laborativa. Biennal Ciutat i Ciència

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats Symbiotic Earth, la figura de Lynn Margulis

Dijous 7 de febrer de 2019
De 18 a 20.45 h
2 hores i 45 minuts
Adults
Cinema
Gratuïta
Informació i reserves
A/e activmuseuciencies@bcn.cat
Tel. 932562220 (dl. a dv., de 9 a 13 h)
Places limitades fins a completar l'aforament

No hi ha reserva prèvia, assistència a l'activitat per ordre d'arribada.

El documental Symbiotic Earth: How Lynn Margulis rocked the boat and started a scientific revolution és la història de la Dra. Lynn Margulis, científica que va passar molts anys de la seva carrera a Barcelona i un exemple d’empoderament femení.

La filmació mostra com Margulis va lluitar contra un món dominat per homes i, com gràcies a la seva persistència, va reeixir. Com a jove científica dels anys seixanta, Margulis va ser ridiculitzada quan va formular la teoria que situava la simbiosi com a motor clau de l’evolució. En lloc d’una visió mecanicista que postulava que la vida va evolucionar exclusivament mitjançant mutacions genètiques aleatòries i de la competència, ella presentava una narrativa simbiòtica, on els bacteris s’uneixen per crear cèl·lules complexes, i a partir d’aquí es dóna lloc a animals, plantes i tots els altres organismes. Aquesta idea suposa un nou paradigma: que la vida està profundament interconnectada i és col·laborativa.

El director de la pel·lícula, John Feldman, va conèixer Lynn Margulis el 2005, quan volia rodar una pel·lícula sobre biologia evolutiva. Ella va morir al 2011, als 73 anys, d’un accident vascular cerebral, i Feldman va pensar en aquesta pel·lícula que ara podem veure, com homenatge a la visió innovadora de Margulis. Els coneixements que es donen per bons sobre la vida a la Terra, havien estat qüestionats. La pel·lícula indaga sobre la veracitat científica de metàfores com “supervivència més apta” i “el gen egoista” que han estat un fonament per conduir a l’explotació econòmica i ambiental global. Però, Symbiotic Earth, ho tracta des del sentit de l’humor i amb un profund respecte per la ciència.

Symbiotic Earth és una producció d’Hummingbird Films i ha estat possible, amb contribucions com la de la Fundació Richard Lounsbery, el Fons T. Baker, la Fundació Yip Harburg i altres donacions particulars.

Idioma: el passi del documental serà en versió original però amb subtítols en castellà.

Presentació: Rubén Duro, zoòleg, fotògraf i realitzador de documentals sobre ciència i natura i, Jordi Serrallonga, arqueòleg, naturalista i assessor del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

Més informació: http://hummingbirdfilms.com/symbioticearth/

Aquesta activitat s’emmarca dins de la Biennal Ciutat i Ciència i del Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència.

Altres activitats de la Biennal Ciutat i Ciència al Museu:

. Dissabte 9 de febrer, a les 11 h, Fons documental del Museu, Castell dels Tres Dragons

. Dijous 14 de febrer, a les 19 h, Club dels llunàtics · L’estratègia del patrimoni natural i la biodiversitat de Catalunya 2030, a càrrec de Ferran Miralles

. Dissabte 30 de març, de 17 a 18 h, Petites històries, grans dones: Hipàtia i Montserrat Colell

#CiutatiCiència · www.biennalciutaticiencia.barcelona

• Des de 20-04-2024