Comunicació Actualitat Notícies del MuseuMuseu Blau Exposició “El camp de la Bota amb ulls de Dona”

Exposició “El camp de la Bota amb ulls de Dona”

20 maig 2016

En el marc de la Nit dels Museus el Museu Blau acull la mostra “El camp de la Bota amb ulls de Dona” produïda per l’associació  de dones Àmbar Prim, la Comissió Memòria i Gènere amb la col·laboració del Centre Cívic Besòs, Pla de Desenvolupament Comunitari Besòs-Maresme i el Museu Blau.

Recuperant la Història

Durant dos mesos les dones es van reunir per construir una història col·lectiva del Camp de la Bota a partir de les seves experiències viscudes com a veïnes d’aquest barri. Tirant de la memòria, de les seves mans i de les fotografi­es personals, Carmen Morillo, Ana Canillas, Angeles Estévez i Maria Elena Estévez (veïnes del Besòs i integrants de l’associació de dones Àmbar Prim) van portar al present llocs, persones, anècdotes, sensacions, sentiments de l’època en que hi van viure o van tenir relació amb el barri (1953-1962).

Llocs populars com “el bar de la Montserrateta, el safareig, les quatre torres, la guarderia los Ángeles, el bar del Pascual, la Renfe” així com noms d’alguns personatges van cobrar vida a través de les narracions de les dones.

Pobles com Nerja, Màlaga, Cabra donen compte de la procedència de molts dels habitants del Camp de la Bota i de la migració interna a Barcelona.

Els treballs realitzats per elles, les seves mares i altres veïnes -com cosir, rentar la roba, auxiliar en la guarderia, netejar cases en les zones altes de la ciutat, -ens mostren al mateix temps el tipus de feina que feien les dones, la seva lluita diària com a treballadores i qüestiona també l’afi­rmació que “les dones hi eren només a la llar”.

Les reflexions de les participants van posar sobre la taula les llargues jornades de treball dins i fora de casa, els trajectes diaris que feien a peu per desplaçar-se a la ciutat, l’escola, les relacions amb el veïnat, amb l’administració local, les condicions de precarietat, la repressió i la censura de la dictadura franquista. Aquesta mirada del Camp de la Bota construïda i narrada per les participants recupera també la història de milers de dones que van viure a altres barris de Barcelona, als que s’anomenava les barraques.

Lloc: Vestíbul del Museu Blau

Dates: del 21 al 31 de maig de 2016