Comunicació Actualitat Notícies del MuseuGeneral El Museu de Ciències Naturals s’adhereix al manifest de la cultura científica i tecnològica

10 març 2017

El Museu de Ciències Naturals s’ha adherit al manifest que van emetre el passat mes de desembre de  2016 la Societat Catalana de Biologia (SCB), les seccions de Ciències Biològiques i de Ciències i Tecnologia de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) i la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona (RACAB) per denunciar que, malgrat estar presents en les transformacions de la humanitat i plantejar debats ètics i socials, la ciència i la tècnica i els seus efectes sobre l’evolució de la societat reben poca atenció.

El Manifest per la cultura científica i tecnològica reivindica el paper de la cultura científica en una formació humanística integral. Segons els signants, mentre que tots els ciutadans acabaran el batxillerat amb unes nocions de llengua i literatura, filosofia i història ?assignatures obligatòries per a tots els alumnes?, molts d’altres l’acabaran sense cultura científica i tècnica. La raó, diuen, és que a les ciències i a la tècnica «se’ls atribueix un sentit únicament pràctic», mentre que les altres són considerades «pilars fonamentals per a la formació d’individus responsables i d’una societat més humana». Tot i això, la cultura científica explica en bona part l’actual visió del món, aporta coneixement sobre com han evolucionat els paradigmes en cada moment de la història, i dóna a conèixer el mètode amb què es poden encarar els problemes, plantejar hipòtesis, confirmar-les o refutar-les. A més, dialoga amb la literatura, l’art, la filosofia i la religió. Per tant, una visió del món i de la cultura que negligeixi la visió del món que proporcionen la ciència i la tècnica és «esbiaixada».

Per tot això es demana que l’educació bàsica de la ciutadania es plantegi «de manera completa» i que hi continuï havent formació científica i tècnica a tots els nivells educatius, fins i tot a l’educació no obligatòria.

Finalment, demanen que el Govern, el Parlament i els mitjans de comunicació públics incorporin assessories de ciència i tècnica que ajudin en l’acció de govern i a sensibilitzar la societat, i que això es tradueixi en «instàncies de reflexió científica i ètica que introdueixin les noves tecnologies, d’acord amb els valors i les exigències de la societat».

Per més informació podeu accedir al document: Manifest per a la Cultura Científica i Tecnològica

Adheriu-vos al Manifest per la cultura científica i tecnològica. Formulari d’adhesió