El mar a fons

Entra dins d’un submarí i experimenta la feina dels científics als fons marins.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats El mar a fons

Dissabte 28 i diumenge 29 de gener de 2017
Dissabte 28 de gener, 12 a 13.30 h i de 16 a 18 h (de 10 a 15 h, jornada de portes obertes al Museu Blau)
Diumenge 29 de gener, d’11 a 13.30 h i de 15 a 19 h
Torns de 30 minuts
Públic general
Taller
Activitat gratuïta
Torns cada mitja hora. No cal fer reserva prèvia. La reserva es fa presencialment el dia de l'activitat.

L’exploració dels oceans és un dels grans reptes de la recerca d’aquest segle.

Els avenços en robòtica marina han permès arribar molt més enllà del què s’havia pogut arribar amb tècniques de submarinisme. La gran revolució han estat els submarins tripulats, que poden arribar a qualsevol racó del fons marí, captar imatges i recollir mostres, per després poder-les estudiar i descobrir quin tipus de vida s’amaga a les profunditats dels mars i oceans.

Us oferim tres tallers on podreu entrar dins d’un submarí i experimentar quina és la feina del científics que exploren els fons marins o, conèixer la flora i la fauna del fons marí mitjançant analogies amb els boscos terrestres o bé, descobrir com s’ho han fet les meduses per mantenir-se al planeta des de fa 600 milions d’anys.

• Dissabte 28 de gener, de 12 a 13.30 h i de 16 a 18 h
    • Immersió en un submarí
    • Els boscos del mar
  • Diumenge 29 de gener, d’11 a 13.30 h i de 15 a 19 h
    • Immersió en un submarí
    • Les meduses

Activitats accessibles

Lloc: Museu Blau

Amb la col·laboració del projecte “El Mar a Fons” de l’Institut de Ciències del Mar i l’Obra Social “la Caixa”

2016-11-19_submari_interior

Immersió en un submarí
La possibilitat de poder explorar els fons marins i poder-los estudiar i mostrar després, és una oportunitat única que no es pot desaprofitar. En aquesta exploració els detalls són importants perquè ajuden a prendre decisions i a poder re-programar les immersions o prospeccions en funció d’allò que es va trobant en cada immersió. Cal ser molt bon observador i saber fixar-se tant en les espècies i aspectes més generals com en les coses rares o els esdeveniments singulars. En aquest cas, especialment en les
immersions en submarins, sempre considerem que per ser un bon oceanògraf cal ser abans de tot, un bon observador. Per això hem dissenyat aquest taller com un taller d’observació.

Els boscos del mar
Els oceans son el món de la foscor. A partir d’unes desenes de metres la llum que arriba a la superfície del mar s’extingeix. La claror va disminuint poc a poc al mateix temps que els diferents colors de l’espectre es van també extingint (primer el color vermell i finalment el blau).
El propòsit d’aquest taller es fer un viatge pel fons del mar, observant i estudiant les analogies amb el medi terrestre perquè a partir de la pròpia observació del món que ens envolta i utilitzant la nostra
imaginació puguem observar i estudiar els mars i oceans. Els humans som observadors visuals i, quasi únicament, és allò que podem veure o coneixem el que acabem conservant o protegint.

Les meduses
Aquests animals marins de cos gelatinós, que pertanyen al grup zoològic dels cnidaris, van aparèixer a la Terra fa uns 600 milions d’anys, a l’inici de la vida animal en els oceans. L’estructura morfològica de les meduses és molt simple, amb dues capes de teixits (ectoderma i endoderma). En general, no han
canviat molt des dels seus orígens i manquen de teixit i estructura nerviosa desenvolupada. És la seva simplicitat, potser, la base de l’èxit d’haver sobreviscut com a grup durant milions d’anys.
El present taller té com a objectiu explicar el cicle de vida de les meduses i dels cnidaris, la seva diversitat  i les característiques de les cèl·lules urticants, com a exemples de l’explicació de l’èxit del grup en la seva longevitat al Planeta. També volem promoure la seva conservació i divulgar la prevenció i solució davant d’una una picada accidental.

• Des de 18-04-2024
  • Fins a 18-04-2024